Ingredienser
  • 2 torskefileter

  • 4 persillerøtter

  • 2 poteter

  • Smør

  • salt

  • sitron

  • olivenolje

  • 1 stor gulrot

  • 2-3 gode never spinat

  • en håndfull paranøtter

torsk med persillerotmos

Hvit fisk er noe jeg absolutt anbefaler å tilberede et par ganger i uka. Hvit fisk er for eksempel en god kilde til jod. Jod er et mineral som har en veldig viktig funksjon når det kommer til stoffskiftet vårt og som mange får i seg for lite av. Jeg er veldig glad i potet, men persillerot har så mye mer smak, derfor pleier jeg gjerne å blande disse. Kombinasjonen av smakfulle grønnsaker, gode fettkilder og crunch fra nøttene gjør denne hverdagsretten til en fest!

Bruk gjerne oppskriften som inspirasjon og varier grønnsakene etter hva du har tilgjengelig.

fremgangsmåte

Sett ovnen på 200 grader. Skrell og kok persillerot og poteter. Skvis litt sitron over torkefiletene sammen med litt salt, og bak de i ovnen i ca. 10 minutter.

Mos persillerot og potet sammen med et par gode ss smør. Tilsett gjerne litt av det kokte vannet hvis du ønsker den litt uttynnet. Smak til med pepper og salt. 

Kutt gulroten og surr den i olivenolje sammen med spinaten i ca. 5 minutter. Tilsett hakkede paranøtter mot slutten. 

hva er sunt fett?

Jeg opererer ikke med nei-mat og ja-mat. Jeg ønsker å gi deg verktøyene du trenger for å ta gode valg og samtidig ivareta matgleden. Og med fett som med alt annet innenfor ernæring så er det kvalitet (hvordan er fettet bearbeidet?) og variasjon som bør være i fokus. Og selvsagt smak! 

  

Portrettbilder: Gry Traaen

© 2019 Marianne Naas